Labinovacija

Noam Čomski – ’’10 strategija manipulacije’’ od strane medija

Poznati kritičar i lingvista Noam Čomski, jedan od klasičnih glasova intelektualnog neslaganja u posljednjoj deceniji, sastavio je spisak deset najčešćih i najefikasnijih strategija kojima pribjegavaju „skrivene“ agende da bi manipulisali stanovništvom putem medija. Istorijski, mediji su se pokazali vrlo efikasnim za usmjeravanje javnog mnjenja. Zahvalјujući medijskim parafemalijama i propagandi, stvoreni su ili uništeni društveni pokreti, opravdani ratovi, utišana finansijska kriza, podstaknuta nekim drugim ideološkim strujama, pa čak i fenomenom medija kao proizvođača stvarnosti u kolektivnoj psihi. Međutim, kako otkriti najčešće strategije za razumijevanje ovih psihosocijalnih alata u kojima sigurno učestvujemo? Podsticanje gluposti, promovisanje osjećaja krivice, distrakcije ili konstruisanje vještačkih problema, a zatim magično rješavanje, samo su neke od ovih taktika.

 

  1. Strategija odvraćanja pažnje

Primarni element društvene kontrole je strategija distrakcije koja treba da odvrati pažnju javnosti od važnih pitanja i promjena utvrđenih od strane političkih i ekonomskih elita, tehnikom „poplave“ beznačajnih informacija.

  1. Kreirati problem, a zatim ponuditi rješenje

Ova metoda se takođe naziva i „problem-reakcija-rješenje“. Stvaranje problema – situacije koja izaziva neku reakciju javnosti. Na primjer, pustite da se nasilje u urbanim sredinama odvija, ili pojača, organizujte krvave napade kako bi javnost bila za zakone i politike bezbjednosti podnosioca na uštrb slobode.

  1. Strategija postepenosti

Ako želite da nešto bude prihvaćeno, samo to primijenite postepeno, na kapalјku, uzastopno. Tako su nametnuti novi socioekonomski uslovi (neoliberalizam) tokom 1980-ih i 1990-ih: minimalno učešće države, privatizacija, nesigurnost, fleksibilnost, ogromna nezaposlenost, plate, … Toliko puno promjena bi dovele do revolucije da su bile primijenjene odjednom.

  1. Strategija odlaganja

Drugi način da se prihvati nepopularna odluka je da se ona predstavi kao „bolna i neophodna“, čime se postiže odobravanje javnosti biti za buduću primjenu jedne takve odluke. Lakše je prihvatiti buduću žrtvu nego neposredan masakr.

  1. „Spustiti se na dječiji nivo“

Većina oglasa za širu javnost koristi govor, argumente, lјude, a posebno dječiju intonaciju, što često asocira na slabašnost, kao da je gledalac malo dijete ili mentalno zaostao.

  1. Iskoristiti emocionalnu, a ne racionalnu stranu

Iskorištavanje emocionalnog aspekta je klasična tehnika izazivanja kratkog spoja u racionalnoj analizi, i na kraju, uticaj na kritički osjećaj pojedinca.

  1. Držati javnost u neznanju i mediokritetu

Koristeći se ovom strategijom, činite javnost nesposobnom da razumije tehnologije i metode koje se koriste za kontrolu i poroblјavanje.

  1. Podstaći javnost da bude zadovoljna mediokritetom

Uvjerite javnost da je moderno biti glup, vulgaran i neobrazovan…

  1. Jačanje samokrivice

Prepustiti pojedincima da krive sebe za sopstvenu nesreću, zbog neuspjeha njihove inteligencije, njihove sposobnosti ili njihovog truda. Dakle, umjesto da se pobune protiv ekonomskog sistema, samoobezvređivanje i krivica pojedinca, stvara depresiju, čiji je efekat inhibicija postupka. A bez akcije, nema revolucije!

  1. Upoznati pojedinca bolјe nego sebe

Tokom proteklih 50 godina, ubrzani napredak nauke stvorio je sve veći jaz između javnog znanja i onog kojeg posjeduju i kojim upravlјaju dominantne elite. Zahvalјujući biologiji, neurobiologiji i primijenjenoj psihologiji, „sistem“ je uživao u sofisticiranom razumijevanju lјudskih bića, i fizički i psihološki. Sistem se bolјe upoznao sa običnim čovjekom nego sa samim sobom. To znači da, u većini slučajeva, sistem vrši veću kontrolu i veliku moć nad pojedincima, veću nego pojedinci nad sobom.

Izvor: noam-chomsky

Sloboda Narodu

Add comment

Pratite nas

Možete nas naći i kontaktirati i na sljedećim lokacijama